
Level11 tõi kokku 79 Eesti suurettevõtet ja 75 startupi
05. Mar 2019
Selleks, et kaheksa reaalse koostööprojektini jõuda kaasati 79 suurettevõtet ja 75 startupi. Sealt omakorda jõuti 47 matchmaking kohtumiseni, mille puhul kaardistati eelnevalt suurettevõtte innovatsioonivajadus ja leiti talle sobiv partner startupmaailmast. Level11 toetas ettevõtteid nii läbirääkimiste faasis kui aitas ka kokku panna koostööraamistikke.
Level11 veebilehekülg vahendas projekti vältel huvitavaid artikleid ja käivutus ka marketplace, kuhu nii suurettevõtted kui startupid said oma pakkumisi üles laadida. Kuigi selgus, et koostöö käivitamiseks see siiski piisav ei olnud – see vajas rohkem eel- ja järeltööd mõlemal poolel.
Level11 koostööprojektid
- Ehitusettevõte EVIKO ja CoVisual, kes pakub reaalajas ehitusjooniste vaatamise teenust.
Eesmärk: viia arhitektide, projekteerijate ja ehitajate koostöö tehniliste joonistega online-keskkonda ja reaalaega.
Tulemus: Pilootprojekti läbiviimine, tootearendustegevus, esimene maksev klient ja jätkuarendus.
- Ehitusettevõte Merko ja CoVisual, kes pakub reaalajas ehitusjooniste vaatamise teenust.
Eesmärk: viia arhitektide, projekteerijate ja ehitajate koostöö tehniliste joonistega online-keskkonda ja reaalaega.
Tulemus: Pilootprojekti käivitamine, protsesside mõõtmine, napp äriline kasu.
Selgus, et Merkos on protsessid teistmoodi üles ehitatud ja neil poleks otstarbekas seda edasi arendada.
- PERH ja hINF.
hINF pakub telemeditsiinilahendusi, mis võimaldavad online keskkonnas jälgida patsientide raviplaane, teha digivisiite ja nõustada. Juriidiliselt oli see keerukas kaasus, sest meditsiini valdkonnas midagi ette võtta, eriti startupiga on väga raske. Level11 osutas siin lisaks peamiselt juriidilist abi ja nägi palju vaeva, et jõuda juriidilise raamistikuni, mis võimaldaks patsientidega sellist asja katsetada.
Eesmärk: Onkoloogiaosakonna patsientidele online-lahenduse loomine, digivisiitideksja raviplaani jägmiseks.
Tulemus: Pilootprojekti ettevalmistamine, tootearendus. Projekti käivitamine juulis 2019.
- IT-lahendusi pkkuv ettevõte Tieto ja Fieldman, mis on filmitööstuse startup ja Tieto klient Hyrles, kes toodab lehtmetalli lahendusi.
Eesmärk: Distantsisensori (time-of-flight) kasutamine tootmisettevõtte toodangu kvaliteedi jälgimiseks.
Tulemus: Pilootprojekti ettevalmistamine ja läbiviimine. Soovitud mõõtetulemusi ei saavutatud, sest riistvara ei võimaldanud piisavat täpsust antud klienti jaoks.
- Radisson Blu Hotel Olümpia ja PayTipTop, viipemakseid võimaldav kiosk.
Eesmärk: Viipemaksekioski rakendamine annetuste kogumiseks ja teenuste eest tasumiseks.
Tulemus: Pilootprojekti käivitamine, tootearendus. Annetuslahenduseni jõudmine.
Kioski kasutamist katsetati mitme asjaga – annetustega ja hotellis mõnede teenuste eest tasumiseks. Piloodi raames korjati raha SOS Lastekülale. Viipemakseid võimaldav kiosk oli hotellis 2 nädalat üleval. Selle ajaga tõestati ära hüpoteesi, et sel viisil annetati kastidesse rohkem kui füüsilise rahaga kastidesse. Aga tekkisid ka probleemid – selgus, et maksekioski tootedisainiga on vaja teha edasi tööd. Riistvaralahendust arendatigi edasi tootedisainerite kaasamise abil. Ja täna on startup suunanud fookuse annetuslahenduste pakkumisele läbi iseteeninduskiosk, mis on väga lihtsasti personaliseeritav, võimaldab näidata videot jne.
- TALLINK Hotels ja SmartVent – startup, mis kasvas välja ventilatsioonisüsteemide tarkadeks muutmisest.
Eesmärk: SPA ja veekeskuse küttesüsteemide ja sisekliima jälgimise, kontrollimise viimine pilveplatvormile.
Tulemus: Pilootprojekti käivitamine, etapiviisiline tehnoloogia laiendamine.
Tallinki soovid ühtisid startupi tegevusalaga – muuta kõik ventilatsioonisüsteemid kaugloetavaks ja viia andmed pilve, töölauavaatesse. See võimaldab korrigeerida nii sisekliima tingimusi kui ka optimeerida kulusid. Esmaste tulemuste järel liigutakse järk-järgult teistesse hotelliruumidesse. SmartVent leidis endale õigema kliendisegmendi – kui enne pidas startup oma peamisteks klientideks büroosid, siis piloot tõestas, et hotellides on vajadus suuremgi.
- CLEVERON ja Operose Labs, mis pakub AR lahendusi.
Eesmärk: AR lahenduste rakendamine pakiautomaatide paigaldamise ja teenindamise juhendamiseks.
Tulemus: Pilootprojekti käivitamine ja ellu viimine.
Cleveron soovib pakiautomaati saata kliendile nt Uus-Meremaale, see tarnitakse koos Operose’I lahendusega, mis näitab kuidas kappi paigaldada ja hooldada. Lahendus aitaks vähendada inimklienditeeninduse koormust. Projekt on ellu viimisel, lahendus kontseptsioonina testitud ja peaks jõudma Cleveroni tooteportfelli osaks.
- G4S ja ChatCreate, erinevaid juturoboti lahendusi pakkuv startup, mis kasvas välja veebilehted kiirgeneraatorist Weps.
Eesmärk: Juturoboti lahenduste kasutamine turunduskampaaniates ja klienditeeninduses.
Tulemus: Pilootprojekti läbiviimine, rätsepalahendus kampaaniateks, tootepõhise ettevõtte kujunemine.
Startupi soov oli katsetada, kas suurettevõtetes on juturoboti kasutamise abil võimalik saavutada klienditeeninduse efektiivsust. Edukaim osa pilootprojektist – ChatCreate kaasas 150 000-eurose seed-investeeringu ja saab nüüd keskenduda juturoboti lahenduse edasiarendusele.
Level11 koostööprojektide õppetunnid
Kaks aastat väldanud projekt näitas, et suurettevõtetel on suur innovatsioonivajadus ning palju uusi ärivõimalusi. Ettevõtted mõlemal pool – nii suurettevõtted kui ka startupid – olid pigem koostööle avatud, aga koostöösuhted ei juhtunud lihtsalt. Ideaalne kontakt vajas palju eel- ja järeltööd. Suurettevõtetes oli reeglina läbi mõtlemata, kuivõrd ja mil moel ollakse valmis startupidega koostööks. Programmi edendes see paranes – tekkisid kindlad inimesed ettevõtetes, kes hakkasid startup-koostööga tegelema.
Match ei juhtu ilma lisaabita
Kuigi matchmakinguks loodi ka vastav online keskkond, selgus, et match ei juhtu ilma lisaabi ja juhendamiseta. Üllataval kombel selgus, et sellist eel- ja järeltööd eeldavad ka startup-ettevõtted. Koostöösuhete edukaks käivitamiseks on vaja “tõlki” – mõlemale poolele. Level11 tiim osales väga paljudel koostöö käivitamise kohtumistel ja aitas poolte ootusi sõnastada. Tõlgi funktsiooni täitsid ka projekti mentorid. Level11 täiti facilitatori ehk sildaja rolli. See oli olulisemaid teenuslõike, mida ettevõtted kiirendiprogrammilt eeldasid.
Startup hoiab fookust, suurettevõte otsib rätseplahendusi
Koostööprojekte käivitades selgus ka fundamentaalne erinevus – kui startup hoiab fookust, siis suurettevõte otsib rätseplahendusi. Paljud suurettevõtted tahtsid, et startupid korrigeeriksid oma toodet või teenust neile sobivaks, enne ei tahetud toodet või teenust kasutada. Startupid jälle ei kippunud niisama lihtsalt olemasolevat muutma. Selgus ka, et startup ettevõtted vajavad abi müügitegevuses, suurettevõtted aga nõu startupi suhtluse raamistiku loomises.
Tagasi Eelmine